Nie każdy jacht ma własny obieg wodny, zwłaszcza jeśli jest to jednostka mała, o niedużym zasięgu i małej wyporności. Właściciele takich jachtów zazwyczaj pozostawiają je w fabrycznym stanie, aczkolwiek niektórzy rozbudowują wyposażenie, przede wszystkim dla własnej wygody. Jedną z pierwszych instalacji, jakie zakładane są na takich jachtach jest właśnie obieg wodny.
Wielozadaniowa pompa wodna do jachtu morskiego
Pompy umożliwiają stworzenie podstawowych pomieszczeń czy punktów sanitarnych, oraz zamkniętego obiegu wody, jeśli w jego skład wchodzi również pokładowa oczyszczalnia. Nie są one szczególnie dużymi urządzeniami, gdyż mają być instalowane w dość ciasnym wnętrzu jachtu, gdzie zazwyczaj jest bardzo mało miejsca na dodatkowe wyposażenie czy rozszerzenia już posiadanego. Standardowe pompy do jachtu są zasilane energią generowaną przez silnik jednostki, a przez to mogą pracować tylko wtedy, gdy silnik jachtu jest włączony. Dla niektórych kapitanów jachtów nie jest to ograniczenie, gdyż nie mają oni w zwyczaju stawać na postoju na morzu. Ci którzy wypływają na długie wycieczki dalekomorskie preferują jednak pompy posiadające możliwość podłączenia akumulatora lub osobnego źródła zasilania. Takie pompy mogą pracować nawet w momencie w którym silnik jachtu jest wyłączony, i nie zużywają energii z akumulatora jednostki, mając własne źródło prądu. Wielkość pomp zależna jest od ich mocy.
Małe pompy są idealne do jednostek o małym zasięgu, które wykonują tylko krótkie rejsy niedaleko od brzegu. Duże pompy, pozwalające na stworzenie kilku ciągów wodnych, lub też służące jako awaryjne urządzenie do odpompowywania wody z wnętrza jednostki są natomiast standardowym wyposażeniem jednostek luksusowych, które nierzadko przebywają na morzu całymi tygodniami.